• put your amazing slogan here!

    .::KERJAYA GURU::.




    Guru begitu sinonim dengan alam pembelajaran. Guru juga boleh dimaksudkan sebagai pendidik, pengajar atau pengasuh. Walaubagaimanapun, guru merupakan insan terawal yang bertanggungjawab dalam memberikan pendidikan secara formal atau bersistem kepada para murid. Malahan guru juga adalah insan pertama dikenali sewaktu mula menjejakkan kaki ke alam persekolahan.
    Sejak zaman dahulu, kerjaya sebagai seorang guru adalah profesion yang amat terpuji, malahan seorang guru amat dihormati oleh masyarakat. Namun begitu, ia tidak bermakna kerjaya sebagai seorang guru merupakan kerja yang mudah kerana mereka juga menghadapi cabaran-cabaran dan halangan dalam menunaikan tugas dan tanggungjawab mereka. Malahan pihak kerajaan juga mengambil berat di dalam soal melahirkan sorang insan bernama guru. Ini kerana mereka insan yang bertanggungjawab dalam membentuk pelajar yang berkualiti dan juga mempunyai nilai-nilai budi dan akhlak yang tinggi.
    Kerjaya sebagai seorang guru membuka peluang yang begitu luas. Semakin meningkat jumlah penduduk maka semakin banyak guru diperlukan tidak kira di bandar mahupun di luar bandar. Lulusan institut pengajian di bidang ini tidak perlu bimbang kerana lepasan sijil, diploma dan ijazah pertama pasti dilamar oleh kementerian selepas menamatkan pengajian. Terdapat juga guru-guru yang ditawarkan untuk berkhidmat di sekolah-sekolah swasta. Oleh yang demikian, untuk keluaran kali ini pihak dunia matematik akan memberi pendedahan bidang kerjaya guru dengan memberi tumpuan kepada kerjaya sebagai guru matematik. 
    Seperti profesion lain, seorang guru dalam tugasan seharian harus berpegang kepada etika dan tata susila profesion perguruan supaya tidak lari daripada matlamat murninya. Guru seharusnya mempunyai ciri – ciri peribadi yang boleh menjadi contoh kepada para pelajar.

    Amin Ainin,
    KamiGuruMalaysia ♥

    http://aminainin.blogspot.com/

    0 ulasan:

    Catat Ulasan

    PAUTAN UKHWAH

     

    MASA


    HALWA TELINGA


    GET RADIO WIDGET SUMBER ARTICLE DAN ARTICLE PENUH: http://www.perekacerita.com/2008/01/radio-ikimfm.html#ixzz22ylCeKTe

    KALENDAR